Pazartesi

Amsterdam'a Tasinirken...


Aradan bir yıl geçmiş buraya taşınalı...Dönüp baktığımda beni en çok neler zorlamıştı diye, öncelikle bu oturma izninin alınması konusu geldi aklıma :) paylaşayım dedim...Aslında bürokrasi merdivenlerini ağır ağır tırmandığınızda oldukça basit bir konu. Diyelim ki Kennis Migrant yani Knowledge Migrant yani (resmi olarak Türkçesi var mı bilmem, ben çeviriyorum hemen) Beyin Göçmeni(!)iseniz, zaten bu topraklara ayak basabilmeniz için önce MVV denen sticker'ın pasaportunuzdaki baş köşeyi almış olması lazım. Onun olması için de pasaportunuzda önceden alınmış halen geçerli bir Schengen vizesinin olmaması lazım. Bu yüzden ben kalkıp bir de hiç gidilmemiş olmasına rağmen Almanya Konsolosluğu'ndan alınmış Schengenimi iptal ettirmiştim.
Neyse diyelim ki Türkiye ayağını hallettiniz, pılınızı pırtınızı (bizim durumda hatta banyodaki çöpünüzü bknz 27 metreküp limit nasıl doldurulur) toplayıp geliyorsunuz. Pılınız pırtınız tabii gümrüklerden geçerekten gelirken siz elinize avcunuza fazlaca bavul almışsanız bir de Schipol Gümrük Polislerinin aramasına tabii tutuluyorsunuz. Size sorulan son 6 aydır yeni birsey aldınız mı sorusunu direk hayır olarak yanıtlamanıza rağmen cantalarınız röntgenlenmekten kurtulamayacaktır. Bir kere kardeşim ülkede eski sezondur yeni sezondur, çılgın alışveriş imkanları ve merkezleri dururken sizin kuru kuru dükkanlarınızdan alışveriş etmemi beklemiyordunuz herhalde, tabii ki bir sürü yeni şey var! Neyse diyelim gümrüğü de geçtiniz. Unutmayın! Amsterdam'a taksi ücreti taş çatlasa 50 euro tutuyor. Bizim bir arkadaşımız gibi 120 euroyu verip, bu ülkede de taksi çok pahalıymış diye kendiniz kandırmayın! Tamam taksi pahalı, ama bu kadar da değil!

Neyse bu fasa fiso kısmı geçersek, şimdi oturma iznini almanız için yanlış hatırlamıyorsam önce IND'ye başvurmak gerekiyor. Eğer şanslı bir insansaniz ve şirketiniz Amsterdam ve Amstelveen'deyse bunları sizin için çok kolay biçimde halleden bir Expat Center var. Bizim durumda da aracı şirket halletmişti bu bürokrasi kısmını (bu arada buralı arkadaşlar acayip gururlularmış bu bürokrasi sistemleri ile), neyse konuyu bölüp duruyorum. Bürokrasi işliyor ama aceleniz varsa sizin için işlemiyor da denilebilir:) Hiiiç acele etmeyin...

Ben burada asıl önemli noktayı söyleyip geçeyim yoksa destan yazmak üzere devam ediyorum. Diyelim ki, eşiniz çalışıyor, siz de saz arkadaşı kontejyanından ülkeye gelmişsiniz. Eşinizin 3 yıllık oturma izni bir iki haftada çıkarken sizin için durum böyle değil! Çünkü sizin önce belediyeye (City Hall) kaydolmanız lazım. Bunu yapabilmeniz için de ev bulmanız ve de oturmanız lazım! Bizim durumda yaşamımızı 2 buçuk ay otelde geçirdiğimiz için benim oturma izni çıkmadı da çıkmadı...Ha ne zararı var derseniz, MVV nin bir suresi var, sanırım 6 ay. 6 ay sonunda hala oturma izniniz çıkmadıysa yandınız. Benim durumumda olayı şansa bırakmamak için ben geçiçi bir vize almıştım. Bu geçiçi vizeyi Amsterdam Sloterdijk'taki IND'den 40 euro karşılığı almak mümkün. Geçerli bir sebep sunun!

Belediyeye kayıt işi bittikten sonra da yaklaşık 1-2 ay sürüyor oturma izninizin çıkması. Çıktığına da fazla sevinmeye gerek yok çünkü ömrü 1 sene! 1 sene sonra yeniden başvurup uzatmanız lazım, neyse ki bunu mektup yolu ile yapan bir sistem kurmuşlar(ilk defa sevdim mektup işini).

Bir diğer konu doğru yoğurdu bulma işiydi, bunu başka bir yazıda anlatmak lazım, Türk marketi önerileri ile...Kısaca Kwark süzme yoğurttur, Magere light yoğurt oluyor, siz iyisi mi Greek yoghurt ya da Türk yoğurdu alın olsun bitsin! Ya da varsa yüreğiniz, yeteneğiniz, zamanınız, azminiz yapın bir Türk yoğurdu!

Yukarıdaki resimdeki kitabı buraya taşınanlara tavsiye ederim :) Hepsini okumadim ama komik kısımları var ve birçok abuk gelen şeyi de açıklamışlar :)

4 yorum:

  1. of anam anam, bu ne burokrasi yahu!!! Ben evlendim, nikah cuzdanim, pasaportum ve esimin calisma izni ve vizesinin fotokopisiyle Ingiltere icin vizeye basvurdum, bana 10 gun icinde sorgusuz sualsiz vize cikti, hem de oyle bir talebim olmamasina ragmen work permit vermisler:))) seviyorum bu ulkeyi valla:D

    YanıtlaSil
  2. Calisma iznini burada da hemen veriyorlar ama bence en iyisi calisirken gelmek cunku hersey cook cok daha kolay halloluyor :) Bizim hatamiz da eve o kadar gec yerlesmek oldu tabii! Tum sistemi kilitledik :)

    YanıtlaSil
  3. Merhaba
    Soyle bir goz gezdiriyordum bu yazina takildim vee oooooff icim daraldi, o gunleri hatirladim. MVV pesinde kosmak, konsoloslukta sinava girmek (partnership olunca bi de dutch sinava giriliyor), yok vize geldi, yok oturum karti, git oraya buraya yazil, yok kart yenileme... Insani vazgecirmek icin yapiyorlar bence, test ediyorlar :) Bakalim cidden istiyor musun caaaaanim ulkemize diyorlar:))

    YanıtlaSil
  4. oo Duygu sen bir asama otesine gecmissin isin, dutch sinavi kismini dusunemiyorum! Tebrikler!

    YanıtlaSil